Mitt 1:a maj tal (kortfattad omvärldsanalys)

Demonstranter, partivänner, SSU:are!

Vi har samlats för att fira 1:a maj tillsammans.

Idag ska vi fira den välfärdsstat vi byggt, vår framgångsrika Sigtuna kommun och den starka demokratiska folkrörelse vi alla är en del av.

Men vi har också samlats för att demonstrera och protestera mot problem, orättvisor och utanförskap som fortfarande, i tvåtusentalets Sverige, drabbar människor dagligen.

***

1:a majfirare! Vi har ibland svårt att förstå hur bra vi har det!

Vi har bostäder, tv-apparater, mobiltelefoner, bärbara datorer och avancerad sjukvård som kan bota de hemskaste åkommor.

Den blinde kan få nya ögonproteser, den döve kan få hörseln tillbaka och den lame avancerade elektriska rullstolar .

Morfars mormor och farmors farfar skulle aldrig kunnat drömma om ett så fantastiskt högteknologiskt samhälle som dagens.

Det mest osannolika av alltihop är att utvecklingen just nu accelererar.

***

Men stop ett tag!

Är verkligen allting frid och fröjd?

När jag åker pendeltåg till skolan på morgonen och hem igen på eftermiddagen möts jag av människor som är trötta, stressade ledsna uttråkade och stirrar rakt fram med tom blick.

Människor springer som hamstrar, allt vad de har, i det stora hjulet i en befängd jakt på pengar, framgång och evig ungdom.

Precis som hamstrar anstränger de sig förgäves. De kommer ingen vart, hjulet snurrar men själva står de still.

Vad är ekonomiska resultat, teknik, tillväxt och välfärd bra för om det inte gör människor lyckligare?

***

Demonstranter!

I egenskap av representant för SSU tänker jag särskilt prata om ungas situation.

Dagens generation barn och unga mår inte bra!

I burma och Kongo springer barnen runt och leker på gatorna, fyllda av sprudlande glädje, nyfikenhet och energi bland sopor, kolera och smuts.

I Sverige sitter barnen och glor. Glor på tv, datorn, mobilen, eller på andra som ser ut att ha något bättre för sig.

* 25 % av alla barn och unga i Sverige har huvudvärk varje dag!
* Hälften av alla flickor i åk 9 äter aldrig lunch!
* Mer än en i varje klass skär sig själva!
* 10 % av våra barn och unga uppskattas ha någon psykisk störning!
* Det mest skrämmande av allt är självmorden. Toppen på isberget.
4 människor tar livet av sig varje dag i detta land!
* 7 % av alla flickor och 4 % av alla pojkar har försökt ta livet av sig! Det är mer än en i varje klass!

Jag blir mörkrädd av att höra den här statistiken.

Hur många kan det vara som mår dåligt som inte ingår i den här statistiken? Det vågar jag knappt tänka på!

Partivänner!

Varför mår inte människor bra trots allt materiellt välstånd? Vad ska vi göra åt situationen?

Svaret är: dagens samhälle är en ytterst onaturlig miljö för våra jägare-samlare kroppar.

Vill vi att människor ska känna sig fria och lyckliga måste vi skapa en mer naturlig miljö och ett socialt meningsfullt sammanhang.

Vi måste ge alla människor trygghet, livskvalitet, ett meningsfullt jobb och en meningsfull fritid.

Jag vill särskilt uppmärksamma 3 frågor. Det är skola, fritiden och arbetsmarknaden.

***

Det finns 3 allvarliga problem i dagens skola: elevers psykiska välbefinnande, skolans innehåll och skolans form.

Elever i svenska skolor har högre halt stresshormoner än barn som lever under krigsförhållanden!

Stress, mobbing, betygshets, konkurrens, läxor, stora klasser uppgivna lärare och osammanhängande scheman leder till att skolan i många fall gör mer skada än nytta.

Det finns inget viktigare att få med sig än en trygg stabil start i livet.

Eleverna behöver känna sig sedda, omtyckta, trygga och värdefulla för att kunna utvecklas och koncentrera sig på något annat än bästa sättet att ta livet av sig. Innan det sociala fungerar kan Björklunds kunskapsskola dra åt helvete.

***

Det andra problemet är skolans innehåll.

Lektionerna är i många fall helt irrelevant för eleverna.

Skolans innehåll bygger på en föråldrar idé om allmänbildning där alla ska kunna lite om allting.

Vårt samhälle behöver oliktänkande unika människor som kan mycket om sådant som berör dem.

Att fortsätta tvinga elever att lära sig sådant de inte är ett dugg intresserade av är katastrofalt för elevens självbild och studiemotivation.

***

Det tredje är skolans form.

Det man lär sig av skolans form är att följa tider och arbetsscheman någon annan bestämt,

att pressa sig genomföra aktiviteter på beställning,

att det finns ett rätt svar på alla frågor som någon annan bestämt,

att kunskap är någonting som intas passivt på en lektion och spottas ut aktivt på ett prov,

att lärarens tolkning är den enda rätta

att bara vänster hjärnhalva och vissa specifika egenskaper skolan bestämt är värdefulla och räknas.

att du får ditt värde genom dina prestationer, inte genom att du finns,

att somliga personer är mer värda än andra,

Partivänner! Socialdemokratin behöver ta en allvarlig funderare på skolans sociala miljö, form och innehåll.

Vi i SSU Sigtuna har under året arbetat fram två skolpolitiska program för att på allvar ta tag i dessa frågor.

Demonstranter! Ansvaret för barn och unga slutar inte vid skolans dörrar.

Vi måste ta ett helhetsansvar för barn och unga!

Vuxenvärlden får inte abdikera i en absurd jakt på pengar, framgång och evig ungdom.

Vuxenvärlden måste växa upp, lämna sin egen bubbla och börja närvara i de ungas liv.

Det är få saker som är så viktigt som att ha en vuxen att prata med, en förebild man kan lita på.

Vi måste se till att det finns meningsfulla fritidsaktiviteter, mötesplatser och projekt att delta i.

Vi måste satsa på kulturen, på idrotten, på föreningslivet och på musiken.

Vi måste satsa på meningsfulla liv framför bättre ekonomiska resultat. Kvalitet framför kvantitet.

***

Den sista frågan jag tänkte tala om är jobben. Där finns inte mycket att säga.

En fjärdedel av de unga saknar jobb! Det är förjävligt.

Vi måste kunna erbjuda alla en meningsfull sysselsättning.

Ingen ska behöva tvingas jobba som telefonförsäljare eller andra skitjobb mot sin vilja.

Några få % av befolkningen i Sverige framställer mat, fixar bostäder och grundläggande sjukvård.

Resten skulle kunna ägna sig åt precis vad som helst. Det är bara tanken som sätter gränser.

***

Vänner! Har vi bara visioner och idéer kan möjligheternas Sverige bli en verklighet för alla! Då finns inga gränser för hur långt vi kan gå.

Tillsammans kan vi utrota välfärdssjukdomarna, tristessen, depressionen, stressen, klyftorna och orättvisor.

Tillsammans kan vi ge barn och unga en meningsfull skola och fritid

Tillsammans kan vi ingjuta hopp och framtidstro hos den unga generationen.

Socialdemokrater, fackföreningsrörelsen och SSU!

Låt oss fortsätta se dagens problem och utmaningar, våga ta diskussionen och ta vår del av ansvaret!

Tack!

Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>